OLETKO OLEMASSA?
Nettisivut on tärkein yksittäinen myynnin ja markkinoinnin työkalu yritykselle. On se ja sama, kuin monessa somekanavassa olet esillä, jollei kotipesä, eli yrityksen nettisivut, ole ajan tasalla. Tai mikä hirvittävintä, niitä ei ole ollenkaan.
Tutkitun tiedon mukaan asiakas etsii suurimmaksi osaksi tietoa kiinnostuksen kohteena olevasta asiasta ensimmäisenä yrityksen nettisivuilta, ja vasta toissijaisesti yrityksen somekanavista. Jos nettisivujen informaatio on vanhentunutta tai tiedot siellä eivät muuten vain ole ajantasaisia, voi olla, että luottamus palveluntarjoajaan horjuu niin paljon, ettei mikään somekanavien julkaisuista pelasta enää aiemmin orastavaa kauppaa tai yhteistyödiiliä.
Markkinoinnin näkökulmasta kaikkien julkaisujen pitää ensisijaisesti johdattaa yrityksen kotipesään, eli nettisivuille, josta sitten löytyy se kaikkein ajantasaisin tieto tuotteista ja palveluista.
Käytännössä jokainen asiakas vierailee yrityksen nettisivuilla jossain vaiheessa ennen varsinaista asiakkuutta. On siis tärkeää, että nettisivut on kunnossa, ja asiakkaan kaipaama tieto mahdollisimman hyvin ja ajantasaisesti asiakkaan ulottuvilla.
Hakukonelöydettävyys
Kun etsit tiettyä palvelua tai tuotetta, todennäköisesti käytät palvelun etsimiseen ensimmäisenä Googlea, vai mitä? Tutkitun tiedon mukaan jopa yli 90% ihmisistä aloittavat ostopäätösprosessin hakukoneen avulla. Google on suosituin hakukone Suomessa, siksi sivuston löydettävyyden kannalta on tärkeää sijoittua mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa.
Kyllä, voit nousta googlen hakutuloksiin ilman nettisivujakin olemalla aktiivinen eri somekanavissa, mutta se ei riitä. Nettisivut ovat sinun asiakaspalvelun tärkein kulmakivi. Jos sivuja ei ole, tai sisältö sivuilla on retuperällä, minkä kuvan se antaa yrityksestäsi palvelua etsivälle asiakkaalle?
Toimivilla nettisivuilla luot pohjaa laadukkaalle asiakaspalvelulle ilman että työ on poissa sinun varsinaisesta aktiivisesta suorittavasta liiketoiminnasta.
Yleisesti nettisivut tarjoavat laajaa tietoa yrityksen tuotteista, palveluista ja muusta toiminnasta. Yrityksesi nettisivuilla vierailee nykyisten asiakkaiden lisäksi myös mahdolliset uudet, tarjoamistasi tuotteista ja palveluista kiinnostuneet asiakkaat. Laadukkaat nettisivut palvelevat asiakasta ja auttavat häntä tutustumaan yritykseen jo ennen varsinaista ostopäätöstä. Ajatuksella toteutettu asiakaspalvelu nettisivuilla sitouttaa asiakasta ostamaan juuri sinun yrityksesi tuotteita tai palveluita.
Tänä päivänä kasvava joukko yrittäjiä ymmärtää, kuinka tärkeää on, että oma yritys löytyy yleisimmistä hakukoneista (esim. google). Yksi lempinäkökulmistamme, jota pyrimme tuomaan myös aktiivisesti esille, on että: ”Tiesithän, että jos yritystä ei löydy googlesta, sitä ei ole olemassa ollenkaan”.
Yrityksen tulee nousta esiin hakukoneista totta kai yrityksen omalla nimellä, se on itsestään selvyys, mutta myös yrityksen toimintaa kuvaavilla tietyillä hakusanoilla. Mitä kalliimpi ja erikoisempi palvelu ja/tai tuote on kyseessä, sitä suurempi on laadukkaiden nettisivujen merkitys. Asiakas pyrkii poistamaan ostamiseen liittyvää epävarmuutta tutustumalla palveluun ja/tai tuotteisiin mahdollisimman hyvin etukäteen. Tämä tapahtuu ensisijaisesti yrityksen nettisivuilla.
Hakukoneoptimointi
Voit saada näkyvyyttä Googlessa luonnollisilla hakutuloksilla ja maksetuilla Google Ads -mainoksilla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) tarkoittaa sivuston luonnollisten hakutulosten parantamista. Hakukoneoptimointi on maksettua mainontaa huomattavasti kustannustehokkaampaa, etenkin jos sitä tehdään systemaattisesti pitkällä tähtäimellä.
Responsiivisuus
Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että nettisivusto mukautuu kaikille tarpeellisille päätelaitteille, kuten esimerkiksi älypuhelimille ja tietokoneille niin, että lopputulos on hyvän näköinen ja käyttäjäystävällinen. Nettisivuston kaikkien elementtien, kuten esimerkiksi tekstien ja kuvien, tulee latautua selkeästi kaikilla käytössä olevilla laitteilla.
Toteuttamamme nettisivut ovat responsiivisia, joka tarkoittaa sitä että sivusto toimii saumattomasti kaikilla laitteilla. Yrityksesi nettisivut ovat todennäköisesti ensimmäinen kontakti sinun ja mahdollisen tulevan asiakkaan välillä. Asiakkaan ensivaikutelma tarjoamistasi tuotteista ja palveluista muodostuu siis yrityksesi nettisivujen laadun perusteella. On ensiarvoisen tärkeää, että nettisivut ovat olemassa (asia numero yksi), ja että niiden taso vastaa toimittamiesi tuotteiden ja palveluiden tasoa (asia numero kaksi). Mikäli näin ei ole, on paljon mahdollista että alun perin potentiaalinen asiakas etsii itselleen mielestään parempia palveluita tai tuotteita toiselta tarjoajalta.